Friday 25 December 2015

Писмо за Коледа

Добре си спомням как се почувствах, когато осъзнах, че няма дядо Коледа и че родителите ми систематично и с доста въображение са ме лъгали. Едната година за секунди изпуснах да видя летящите елени и шейната, на следващата бях пропуснала срещата, докато си миех зъбите, а най-неприятно бе, когато проспах идването на дядо Коледа, който почукал и оставил една шейна, пълна с подаръци. Дълги година след това не ме напускаше мисълта какво ли пропускам, докато спя.
Затова и когато тази година пет годишният ми син в прав текст ме попита има ли дядо Коледа и дали всъщност подаръците под елхата не ги купуваме ние, родителите, се озовах в трудна за мен дилема. Не бях готова да му кажа, че няма никакъв дядо Коледа, няма вълшебство, всичко е една съшита с бели конци, напудрена от търговската индустрия, опакована в рекламни послания, нескопосано дирижирана гигантска постановка. Я тя вярата живее по-лесно, когато е споделена и явно имам нужда от вярата на сина ми, за да поддържаме пламъчето на моята в сърцето си.
От друга страна не исках да го лъжа. Защото дори, когато лъжата е в името на вярата в магията тя подкопава доверието. И защото, когато разконспирираш измамата реакцията често е да спреш да вярваш въобще, за да се предпазиш от други разочарования.
Слушах как синът ми убеждаваше един негов приятел, че има дядо Коледа и че той оставя подаръците. А другото дете се усмихна и каза „Ами ти така вярваш, защото майка ти те уча да вярваш в това“. Колко мъдро изказване. Така е, синът ми ще вярва в това, което аз вярвам. И се запитах в какво всъщност вярвам аз?
Не вярвам е пощурялата, грабеща, истерична, лъскаво-кичозна Коледа! Но вярвам, че способността ни да създаваме красота, да даряваме обич, да бъдем притихнали и усещащи е магия. И тази магия на Коледа е особено жива. И затова избрах само мъничко да излъжа сина си и той получи това писмо в Коледната утрин.

Коледно писмо до Дарко
„Здравей Дарко,
Чух, когато попита майка си и баща си дали те купуват подаръците под коледната елха. Разбирам, че се чудиш има ли го Коледното вълшебство. И искам да ти призная нещо. Така е - подаръците под елхата са от твоите родители, от твоите баби, дядовци, лели, чичовци, приятели. Във всеки подарък е скрито парченце от любовта на тези хора към теб, любов, която гори за теб всеки ден, всеки миг. И не самите подаръци са важни, а грижата и обичта, с която идват при теб. Но да, не ги нося аз.
Магията я има, Дарко. Но тя не в това някой белобрад старец и неговите джуджета да произведат несметни количества детски играчки, които да оставят под елхата. Магията, която аз нося на Коледа е друга – тя не е опакована в лъскава хартия. Тя е една малка искра, с която горят коледните свещи или лек аромат на любов, с който ухае чаят ти. Тя е смях, погледи, пълни с обич, прегръдка, споделено щастие, чиста доброта, притихналост.
И да, аз не живея на Северния полюс. Живея много по-близо. Живея в сърцето ти. Аз съм онова дете в теб, което винаги ще вярва в магии, онова гласче, което винаги ще шепти за вълшебства. Най-голямата магия е да не ме забравиш, да не се откажеш от мен. И знаеш ли, Дарко, чух когато разказа на майка си как за Коледа си пожелаваш да можеш да правиш магии и ако има дядо Коледа, то желанието ще ти се сбъдне, а ако не се сбъдне – значи дядо Коледа е измислица. Усмихна ме.
Мило дете, та ти вече можеш да правиш магии, толкова много магии. С усмивката си можеш да стопляш сърцата на хората, със смеха си раждаш радост и светлина, самият ти си едно истинско чудо. Магията не е в това да превръщаш котката в лъв, магията е в това да носиш радост и щастие на себе си и на света. Да забелязваш онези малки красиви вълшебства, които са навсякъде – капките роса върху зеленото листо, слънчевите зайчета на тавана, танца на снежинките. А ти тази магия я можеш! Още откакто си се родил! И помагаш и на своите родители да я виждат, че малко бяха я позабравили.
Мили Дарко, Весела Коледа! Обичай и вярвай в себе си и моля те, запази едно местенце в сърцето си и за мен и никога, никога не спирай да вярваш във вълшебства! Ти си прекрасно и вълшебно дете!
Обичам те,
Дядо Коледа"

Весела Коледа! Магията я има, живее във всеки от нас!




No comments:

Post a Comment